Monday 20 June 2011

Ibrahim Ali

Siapa Ibrahim Ali.

Dia kepala PERKASA, kependekan dari PERtubuhan Kekonon pendekAr malaySiA. Dia juga ahli parlimen terbuang di salah salah satu parlimen di Kelantan.

Seorang yang gemar bercakap macam orang gila talak. Tak sudah nak sembang pasal bangsa. Dia tu sembahyang jumaat pun entah 3 minggu sekali je. Itu pasal bebal macam budak kelas cempaka.

Kemungkinan besar dia juga adalah salah seorang ahli Al-Maunah yang tak sempat tamat belajar lalu gila isim jenis bangsa tak tentu pasal.

Selalu cari pasal dengan cina, mungkin berkait rapat dengan sejarah silam beliau yang gemar membeli tikam kuaci namun tak kena-kena di kedai Ah Wang, seorang cina tauke kedai runcit yang perasan melayu bila pelanggannya memanggil Awang.

Dendam beliau dengan kaum india pula mungkin berkait rapat dengan peristiwa beliau tersepak kaki seorang india ketika bermain yang menyebabkan beliau retak tulang keting sehingga ke hari ini.

Penglibatan beliau di dalam arena politik Malaysia (baca Mesia) bermula ketika era rejim Maha-dey, yang kesiankan beliau yang sering dilihat berucap hal-hal ketuanan seorang diri di restoran mamak dan masjid-masjid sekitar ibu negara. Bertitik tolak dari situ, beliau bermula dari bawah dengan menjadi tukang pasang speaker dan amp di ceramah-ceramah maha-dey selain bertugas mencari sub-kontrek penyedia karipap dan mee hoon mesyuarat selepas ketiadaan anwar ibrahim.

Perjuangan ketuanan bangsa ibrahim ali dijangka bakal menjadi sebutan dan tercatat dalam sejarah negara setelah pertukaran kerajaan kepada PKR lalu beliau menjadi pertubuhan pendesak yang gemar tunjuk perasaan selepas solat jumaat di sekitar ibukota. ISA yang sudah dibubar ketika itu menjadi kelebihan kepada pertubuhan mereka. Beliau ditangkap secara kuku besi ketika menunggang motosikal dan dituduh mat rempit.

No comments:

Post a Comment