Tuesday 13 September 2011

Meloya - PM lancar Universiti Perdana : Universiti tempat belajar, bukan tempat beromen

PM lancar Universiti Perdana - Melouya

 

SERDANG 12 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini melancarkan Universiti Perdana dan mengumumkan kerajaan akan menyediakan biasiswa yang besar kepada rakyat Malaysia yang dipilih menuntut jurusan perubatan di kedua-dua sekolah perubatan universiti itu.
Biasiswa itu adalah bagi penuntut Sekolah Graduan Perubatan Universiti Perdana (PUGSOM) dan Sekolah Perubatan Perdana University-Royal College of Surgeons in Ireland (PU-RSCI), kata Perdana Menteri.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini diumumkan sebagai Canselor pertama universiti itu.
Dalam ucapannya, Najib menyifatkan pembukaan universiti itu di sini sebagai langkah yang dapat meletakkan Malaysia dalam peta dunia bagi menyediakan pendidikan dan penyelidikan serta perkhidmatan kesihatan bertaraf dunia.
“Saya berharap bahawa dalam usahanya mencapai tahap bertaraf dunia itu, universiti ini akan berusaha menjalin hubungan dengan institusi tempatan dan bakat-bakat tempatan,” katanya.
Pengambilan pertama seramai 105 penuntut akan mengikuti pengajian mereka di fakulti sementaranya di ibu pejabat Mardi di sini sementara menunggu kampus tetapnya siap pada 2013.
PUGSOM menawarkan buat pertama kalinya di Malaysia, program kemasukan mahasiswa selama empat tahun berdasarkan kurikulum Amerika Syarikat, dengan kerjasama Sekolah Perubatan University Johns Hopkins.
Sekolah Perubatan PU-RCSI pula menawarkan program lima tahun berdasarkan kurikulum konvensional, dengan kerjasama Royal College of Surgeons di Ireland.
Najib berkata, universiti baru itu, yang disifatkannya sebagai hasil satu kerjasama berpandangan jauh antara konsep perkongsian awam-swasta kerajaan dan sektor korporat, merupakan satu mercu tanda buat Malaysia. - tiewnama


LAGI MAHU BUAT UNIVERSITI? LAGI RAMAI BUDAK FELDA ISAP SYABU. Kah kah kah. 


LAGI RAMAI MAKWE DARA BERANAK ANAK JIN KOLUMPO. Kah Kah Kah!


UNIVERSITI ini univerSITI apa? 


Universiti ini sama dengan universiti Dr. Fazley kah? 


Universiti ini tenaga pengajar dari negara mana? 


Bukanke negara kita tengah tak cukup tenaga pengajar? Import tenaga pengajar dari bangladesh. Profesor siang ajar kuliah, malam kerja angkat order kedai mamak? 


Universiti dekat negara ni dah macam bengkel motor. Universiti ini sama macam sintokkah? Atau macam unikolumpo? 


Ini univerSITI dalam kawasan kilang. Pelajar nak macam mat dan minah kilang. haha.


Awang itam jual jam pun ramai belajar sini. 


Ini universiti bangla ajar bahasa inggeris.


Ini universiti CEO pandu BMW. 


Ini universiti cari makan. MAKAN DUIT PTPTN, yang KAYA CEO


nota : PROFENIN JENAL KELING TU MENGAJAR DI UNIVERSITI MANA? KAH KAH KAH

Ini Professor. Bukan pegawai cap jari. Kah kah kah.

No comments:

Post a Comment